Artık internette aradığımız hemen herşeyi Google üzerinden yazdığımız 1-2 kelime ile kısa sürede bulabiliyoruz. Biz kullanıcılar için oldukça basit olan bu işlemin başarıyla gerçekleştirilebilmesi için Google tabir-i caizse bir mühendis ordusu ile arama sonuçlarının sıralama algoritması üzerinde çalışıyor. Tabi Google mühendisleri kadar, Google'ın önemini bilen tüm webmaster lar, arama motoru uzmanları da Google dersini daha çok çalışıyorlar. Google algoritmayı geliştiriyor, webmaster lar çözüyor, Google değiştiriyor, webmaster lar çözüyor derken Google, webmaster ların kolay kolay çözemeyeceği 100 ün üstünde parametre ile belli bir kelime veya kelime öbeği için sonuçları sıralıyor, biz de aradığımızı bulmanın keyfini yaşıyoruz.
Webmaster lar ile Google arasındaki bu çekişmenin nedeni aslında çok basit; Google, webmaster ların algoritmasını çözerek, sadece bu algoritmaya yönelik web siteleri yapmalarını ve içeriği boş sıralaması yüksek siteleri yayınlamalarını istemiyor. Webmaster lar ise bu algoritmayı çözerek daha az içerikle daha üst sıralarda yer bulma, kısacası Google pastasından en büyük payı alma hevesindeler.
İyi bir webmaster ne kendisini tamamen Google'a adayıp, Google'ı tümüyle çözmeye çalışmalıdır, ne de Google'dan kendisini tümüyle soyutlamalıdır, kanımca. Bu noktada yapılması gereken Google'ın temel olarak nelere dikkat ettiğini ve hangi kurallara uyulması gerektiğinin öğrenilmesi, bu yönde web sitesi üzerinde çalışılmasıdır.
Google söz konusu olunca en fazla konuşulan şey sanıyorum, Pagerank'tir. Pagerank, Google'ın sitelere kendi sistemine uygunluk ve kalitesi bakımından verdiği bir çeşit nottur. Bu not 0 ile 10 arasında değişir ve rivayete göre Google siteleri bu nota göre sıralar.
Ancak gözden kaçan birşey var ki, siteye verilen not tek bir puan iken sitenin içinde yoğunluğuna göre aramalarda çıktığı anahtar kelime sayısı birden fazladır, hatta geniş içerikli sitelerde yüzlerce, binlercedir. Anlatmaya çalıştığım şey, sitenin Google sıralamalarında çıktığı aranılan kelimelerin fazlalığı. Benim bir sitem var, x.com ve sitemin PR'ı (PageRank) 5 olsun. Bir başka sitenin, o da y.com, PR'ı 2 olsun. x.com çok geniş içerikli bir site olmasından kaynaklanan belli bir konuya odaklanmama durumu var. Sitede birçok konudan bahsedilmiş ve birçok kelimede Google'da çıkma olasılığı var. Ancak mesela mp3 player üzerine odaklanmış bir site olan y.com, Google'da "mp3 player" olarak aratıldığında büyük ihtimalle x.com'un üzerinde çıkacaktır.
Bunu daha net bir şekilde anlatmak gerekirse, Ntvmsnbc.com'un PR'ı 6 ve diğer birçok siteden PR'ı daha yüksek. Ancak Google'da arama yaptığınızda Ntvmsnbc'de yayınlanan haberleri ilk sırada görme ihtimaliniz düşük.
Google, herhangi bir kelimede sizi üst sıralarda göstermek için sitenizde birçok şeye bakar. Sitenizde bu kelimenin ve anlamdaşlarının ne kadar sık kullanıldığına, sitenizde kullandığınız başlıklara, sitenize verilen linklerin ilintili sitelerden gelip gelmediğine, sizin verdiğiniz linklere ve bunun gibi birçok şeye bakarak sizi sonuçlarda listeler. Bu noktada sizin PR değeriniz tabi ki önemlidir ancak tek parametre değildir, yukarıdaki verdiğim örneği de göz önünde bulundurursak. Google, siz internette ne kadar faydalısınız ve aranılan kelimeyle ilgili ne kadar iyi bir sitesiniz bunu ölçer. Örneğin, irili ufaklı birçok site, sitenize link vermişse, Google bunu büyük oranda "bu site bu konuda gerçekten referans gösteriliyor, bu siteyi daha üstlerde göstermeliyim" olarak yorumluyor. En güzel örnek de belki de Wikipedia'dır. Dünyada yüzmilyonlarca insanın ilk aklına gelen bilgi kaynağı olarak görülen Wikipedia, birçok kelimede Google sonuçlarında ilk sıralarda kendisine yer buluyor ve belirtmem gerekir ki, Wikipedia'nın PR'ı 9'dur. İşte tüm bu kriterlerin araştırılması ve sitenin arama motoruna uyumluğunun arttırılması çalışmalarına Arama Motoru Optimizasyonu (SEO - Search Engine Optimization) deniyor.
Dilim döndüğünce size Google'ın tam olarak neye odaklandığını ve sizden neler beklediğini anlatmaya çalıştım. Google, en büyük dağıtıcı olarak internet dünyasında, bir webmaster için, bir pazarlama uzmanı için vazgeçilmez araçlardan birisi. Üzerinde iyi çalışıp, onu anlamaya çalışırsak, internetteki varlığımızı da o derece sağlamlaştırırız.
Bu konuda yararlanılabilecek kaynakların başında r10.net geliyor. Gerçekten kaliteli ve bilgilendirici birçok yazı var. Vaktiniz olduğunuzda incelemenizi tavsiye ederim.