Digital Age'in bu ayki sayısında TechCrunch'tan Mike Butcher'ın röportajını okuyorum, gayet keyifli bir sohbet olmuş. TechCrunch bildiğiniz gibi dünyanın en popüler teknoloji bloglarından birisi (belki de blogu demeliyim). Mike Butcher, Murat Kaya'nın sorduğu "Sence Türkiye'den global bir firma çıkar mı?" sorusuna verdiği cevapta Skype'ta bahsediyor ve diyor ki "Bana bundan on yıl önce, internetin en büyük ve en önemli firmalarından bir tanesinin en az bilinen, küçücük bir Avrupa ülkesinden, Estonya'dan çıkacağını söyleselerdi inanmazdım herhalde, buna kimse de inanmazdı. Skype!".
Bu cümleyi okurken sanıyorum gözbebeklerim biraz daha büyüdü, daha bir dikkat kesildim yazıya. Evet, Skype'ın Estonya'dan doğduğu yazıyordu.
Skype'ın ilginç bir öyküsü olduğunu duymuştum ama nedense bugüne kadar araştırma fırsatım olmamıştı. Bu cümleyi okuyunca Estonya'daki Skype girişimcilerine büyük bir hayranlık duydum ve Wikipedia'dan kısa bir araştırma yaptım. Araştırmamın sonucunda estonyalı hayran olduğum bu girişimcilerin aslında elde ettikleri başarıyı nakite çevirdiklerini öğrendim. Skype'ın, sıradan bir internet sitesi girişiminden ziyade teknik bir fark yaratıyor olması ve bu yönde dünyanın en iyileri arasına girmesi aslında bize gerçekten bir fikre inanırsak ve elimizden geleni yaparsak neler başarabileğimizi gösteriyor. Bu alanda da Skype, bir vak'a çalışması olarak bile incelenebilir.
Niklas Zennström, Janus Friis ve ekiplerinin 2003 yılında yarattığı Skype'ı 2005 yılında (yani kuruluşunun ikinci yılında) eBay 2.6 milyar dolara satın almış. Bu mebla, Google'ın Youtube için ödediğinden daha fazla, ancak nedense Youtube'un alınması kadar sükse yaratmamış. Sanıyorum Google PR'ı eBay'den daha iyi yapıyor.
Skype, MSN Messenger (artık Windows Live), Yahoo Messenger, GTalk gibi bir anlık mesajlaşma programı. Ancak Skype'ı diğerlerinden ayıran en önemli özellik, chat'ten ziyade ses iletişimine odaklanması. En yüksek ses kalitesine sahip programlardan birisi ve bu alandaki öncülerden olan Skype, kişilere internet üzerinden sorunsuz konuşma tecrübesi yaratma üzerine odaklanmış ve aslında bu çalışmanın başarıyla sonuçlandığını söylememiz mümkün. Şu anda milyonlarca üyesine internet üzerinden sorunsuz olarak telefon görüşmesi imkanı sunuyor. eBay'in bu potansiyeli görmesi de aslında pek fazla zaman almamış. Skype üzerinden ayrıca diğer tüm telefonları arama imkanı da var. Skype kredisi alarak ev,iş,cep telefonlarını arayarak görüşmek mümkün. Chat ve diğer tüm anlık mesajlaşma özellikleri zaten Skype'da hali hazırda mevcut. Kullanımı kolay bir program Skype ancak yine de daha fazla geliştirilmesi gerekiyor. Bazen çok fazla düşme yaşanabiliyor ve konuşma dışındaki birçok özellik daha iyi yapılabilirdi. Skype'ın tümüyle konuşmaya odaklanması diğer özelliklerini biraz eksik bırakmış açıkçası. Diğer özellikler geliştirilir ve ses kalitesi korunursa, yazılım ve internet devlerinin arasında anlık mesajlaşma (Instant Messaging) pazarında en tepeye yerleşmesi çok zor olmaz diye tahmin ediyorum. (Şu anda Skype'a kayıtlı kullanıcı sayısı 300 milyonun üzerinde)
Kaynaklar;
digitalage
Wikipedia.org