Geçtiğimiz günlerde Google'da çok alakasız şeyler ararken Google Web Site Optimizer (Web Sitesi Optimize Edici) ile karşılaştım. Daha önceden bu hizmeti duymuştum ama inceleme fırsatım olmamıştı. Hizmetin detaylarını öğrenince gerçekten Google'ın web tasarımcılarına ve pazarlamacılara çok güzel fırsatlar sunduğunu bir kere daha anladım. Herhalde bu blogda sadece Google'ın bizler için yaptığı hizmetleri anlatsam, diğer konulara yer kalmaz ancak yine de bu hizmeti sizinle paylaşmak istedim.
Tasarım&görünüm (layout), kullanıcının bir web sitesine girdiğinde siteyle ilgili ilk fikri, önyargıyı oluşturan önemli değişkenlerdir. Bu değişkenlerin çok iyi düşünülerek hayata geçirilmesi, en az sitenin fikri, amacı, arka plandaki kodları kadar önemli. Hatta tasarım ve görünüm, kişinin sitede ne kadar vakit geçirdiğini doğrudan etkilemesi dolayısıyla diğerlerine göre önceliğin verilmesi gereken değişkenlerdir.
Yeni web anlayışıyla birlikte işini ciddiye alan E-Ticaret girişimleri kullanıcılarını dikkate aldı ve bu doğrultuda ciddi çalışmalar yaptı. Bu çalışmaların bazıları çok ciddi bütçeler ayrılarak yapıldı ancak artık siz de web siteniz üzerinde ciddi bütçelere ihtiyacınız olmadan deneyler yapabilirsiniz. Google Web Site Optimizer'ı kullanarak web sitenizin anasayfasında farklı içerik ve başlıklarda nasıl performans gösterdiğini analiz edebilirsiniz. Örneğin, ayakkabı satan bir E-Ticaret siteniz var ve anasayfada bazı kategorilerde ürünlerin resimlerini sergiliyorsunuz. Her bir ürünün başlığı var ya da ayrı bir kampanya resminiz veya sloganınız mevcut. İşte bu noktada Web Site Optimizer tüm bu seçenekler içinden hangisinin potansiyel müşterilerinizi web sitenizde en fazla tutabileceğini analiz ediyor ve sizin referans olarak belirlediğiniz bir sayfanın üzerinden, resim ve yazı değiştirildiğinde kullanıcıların sitede kalma oranı % kaç oranında azalıyor veya artıyor size rapor ediyor. Bunu yaparken Web Site Optimizer'a aynı sitenin birkaç versiyonunu yüklüyor ve bir tanesini referans noktası olarak seçiyorsunuz. Web Site Optimizer sitenize gelen kullanıcılara rassal olarak bu içerikleri gösteriyor ve kullanıcıların her bir değişiklikte ne kadar sitede kaldığını not ediyor. Belli bir süre sonunda hangi site tasarımının sizin için en uygun olduğunu gösteriyor. Tüm bu işlemler aslında Google Web Site Optimizer'da Experiment yani Deney olarak geçiyor. Bu 'deney' veya deneyler sonucunda sitenizin performansını gözle görülür şekilde arttırabilirsiniz, hem de hiçbir ücret ödemeden.
Bu hizmet burada Türkçe olarak da sunuluyor.
Google Web Site Optimizer'ın İngilizce sunumuna buradan ulaşabilirsiniz. Ben çok beğendim, eminim sizin için de faydalı olacaktır.
Not: Artık bloguma (http://mertcanli.blogspot.com) www.mert.me'den de ulaşabilirsiniz.