7 Ocak 2009 Çarşamba

Bravoo.com - Gerçekten bizim rehberimiz mi?

İtalyan pazarlama ajansı Seat ile Doğan Holding'in ortağı olduğu Bravoo.com, yoğun reklam kampanyasıyla yayına başladı. Reklamlarında ve sitenin girişinde şu yazı bizi
karşılıyor: "Bravoo!..Sizin rehberiniz.." Peki Bravoo.com gerçekten bizim rehberimiz mi?
Önceki yazılarımdan birinde Mekanist.net'den bahsetmiştim ve Mekanist'in içerik olarak İstanbul'daki mekanlardan oluştuğunu ve Web 2.0 kullanılarak bu içeriğin kontrol edildiğinden, yönetildiğinden ve genişletildiğinden bahsetmiştim. Bravoo.com'a girdiğimde ise sitenin amacının Mekanist.net'ten pek farklı olmadığını gördüm. Bir nevi online rehber yaratılmış.
Sitenin tasarım açısından rahat, kullanım açısından kolay olduğunu söylemeliyim. Bir arama motoru şeklinde çalışması uygun görülmüş ki bence de çok isabetli olmuş. Mekanist ile ilgili yaptığım eleştiride genel olarak karışık yapısından bahsetmiştim. Bu noktada Bravoo.com sade olmayı tercih etmiş ve iyi de yapmış. Ancak içerik açısından Mekanist'ten farklı bir içerik yaratılmamış. Siteye ilk kez giriş yaptıktan sonra bir arama yaptım ve çıkan sonuçları inceledim. Dikkat ettiğim ilk nokta haritaydı ve arama sonuçlarında çıkan haritanın çok yetersiz oluğunu farkettim. Arama sonuçlarını gördüğümüz sayfadaki harita kullanışsız ve haritada navigasyon kullanılmamış. Örneğin, bir semtteki bankaları arattığınızda çıkan 10 sonucun tamamı bu harita üzerinde gösteriliyor (ki harita üzerinde tüm Beşiktaş'ta bu 10 bankayı görmek ne kadar mantıklı bilemiyorum) ve navigasyon özelliği bu haritada mevcut değil. Özel olarak bir banka seçtiğimizde bu bankanın numarasını harita üzerinden bularak tıklamamız gerekiyor, bankanın konumunu harita üzerinden daha net görebilmek için. Böyle bir seçenekte yeni bir sayfa açılıyor, bu sayfada aradığımız yerin konumunu daha rahat görebiliyoruz. Yeni sayfadaki harita kullanımı gayet güzel olmuş, uzaklaştığımızda ve yakınlaştığımızda sokakların isimlerinden cadde isimlerine, semtlere ve ilçelere doğru gidiyoruz ve her kademede o kademenin tanımlamaları yapılıyor. Google Maps'te bu tarz bir navigasyon çok verimli çalışmıyordu ancak Bravoo.com'un navigasyonunu bu anlamda beğendim.
Sitenin tanıtım demosunu izledim. Demoda özellikle şöyle bir durumdan bahsediliyor: "Reklam veren firma önce gösterilir." Bir dikey arama motoru şeklinde çalışması planlanan bu sistemde nasıl böyle bir hata yapılır, anlaşılır değil. Kısacası parayı veren üst sıralara çıkar mantığı doğrudan işlenmiş, ancak Google'ın yıllardır başarısının sırrının önceliği kullanıcı memnuniyetine vermesi olduğu unutulmuş sanıyorum. Burada en çok tıklanan, en çok oylanan, en yüksek oyu alan yerler gibi verilerin kullanılarak bir algoritma ile her kayıt için belli bir puan verilebilseydi, kullanıcının gerçekten işine yarayacak, kaliteli mekanlar ödüllendirilmiş olurdu (bankalar, eczaneler gibi yerlerden ziyade; sinema, restoran, eğlence merkezleri gibi kullanıcıların oylayabileceği mekanlar). Sitedeki önemli eksiklerden birisi de kullanıcıyla olan interaktivite sağlanmamış. Herhangi bir oylama, yorum yapma, ekleme, çıkarma gibi işleme site içerisinde yer verilmemiş. Bir rehber olarak tek taraflı bir içerik yaratılmak istenmesi açısından kabul edilebilir belki ancak düşünüldüğünde tüm İstanbul'un indekslendiği bir yapının nasıl bir işgücü gerektirdiği ortada. Ayrıca genel olarak birçok konu ile ilgili arkadaşımızın fikrini aldığımız düşünüldüğünde, sitede tümüyle objektif verilmiş bilgiler kullanıcıları çok da tatmin etmeyecektir. Sitenin en faydalı yanının, acil durumlarda başvurulacak en iyi kaynaklardan birisi olması diye düşünüyorum (özellikle sağlık konusunda).