Uzun süredir, Facebook'a girdiğimizde en üst kısımda bir çubuk beliriyor, bizi yeni Facebook tasarımıyla tanışmaya davet eden bir link yer alıyordu. Ancak yeni tasarımı görenler, pek o linke tıklamak istemiyordu ve belki de istemedikleri, beğenmedikleri yeni tasarım hiç rağbet görmeyince Zuckerberg vazgeçerdi kim bilir.
Tabi bunu söylerken genel kanıdan bahsediyorum. Aranızdan yeni tasarımı beğenenler olabilir ancak BOYCOTT THE NEW FACEBOOK (yeni Facebook'u boykot et) etkinliğinin 146 bin civarında katılımcısının olması bize kullanıcıların yeni tasarımdan pek de haz etmediğini açıkça gösteriyor.
Yine de her zaman olduğu gibi insanların alışkanlıklarından vazgeçmek istemediklerini göz ardı etmemek gerekiyor. O bakımdan ben biraz tarafsız bir gözle yeni tasarımı değerlendirmeye çalışacağım.
Hatırlarsak Facebook'un eski görünümünde 3 sütun vardı. İlk sütunda arama, uygulamalar ve reklam kısmı; ikinci sütunda (yani tam orta kısım) arkadaşlarımızdan gelen haberler vardı ve üçüncü sütunda gelen notification lar, arkadaş ekleme talepleri, doğumgünü bilgileri ve alışveriş gibi kısımlar vardı. Yeni tasarımda ise iki sutün var. İlki tüm haberleri aldığımız sol kısım (ki büyük olan pencere burası olmuş), ikincisi ise tüm uygulamalar, doğumgünü, notification kısımlarının tamamının bulunduğu pencere. Bence bu kısımdaki sütun sayısını azaltma durumu gayet güzel olmuş. Facebook'u, diğerlerinden ayıran en önemli özelliklerinden birisi olan News Feed (arkadaşların yaptıklarından haberdar olma) özelliği tamamen sol kısma taşınarak biraz daha göz önüne getirilmiş (sebebi; soldan sağa yazma dilini kullanan kişiler, soldan okumaya başlarlar). Ayrıca, News feed kısmına Ajax ile yapılmış Durum Güncellemeleri (Status Updates), Fotoğraflar (Photos), Paylaşılan Öğeler (Posted Items) ve Canlı Haberler (Live Feed) menüsü gayet hoş durmuş. Tüm seçeneklere göre hızlı navigasyon imkanına bu şekilde sahip olabiliyorsunuz.
Gelelim profil kısmına. Bence Facebook'un yeni tasarımındaki en zayıf nokta profil kısmı olmuş. Profilin orta kısmının tümüyle kişiyle ilgili haberlere ayrılmış olması kötü durmuş. Ancak üst taraftaki Bilgi (info), Resimler (Photos) linklerinden detaylı bilgi edinebiliyoruz ki, neden böyle bir tercih yapıldığını anlayamadım. Ayrıca, değişen statünün orta pencerede büyük fontlarla gösterilmesi diğer haberlerin veya özelliklerin fontlarının küçük olması, statüyü (kişisel mesaj da diyebiliriz), haberler içinde ön plana çıkarmış. Profil kısmında reklamlar en sağ kısma konulmuş ve adeti ikiye çıkarılmış. İçinizden bir internet girişimcisi olarak, "Neden Facebook bu reklamları orta kısımlara, insanların dikkat edeceği, tıklayacağı yerlere koymuyor?" sorusunu geçirebilirsiniz. Bunun sebebi, kanımca, Facebook'un öncelikle kullanıcısının rahatını düşünüyor olmasıdır. Ancak bizim gibi Milliyet.com.tr'de, Hurriyet.com.tr'de sağdan soldan reklam fışkırmasına, Ekşisözlük'te tümüyle reklam ile açılan bir sayfaya alışmış bir millet için pek de sorun olmazdı heralde.
Diğer kısımlar pek değişmemiş aslında ancak benim dikkatimi bir nokta çekti. Kullandığım ender uygulamalardan birisi olan Blog Networks'un sağ tarafında Google Adsense reklamı artık görüyorum. Önceden bu imkan Facebook tarafından tanınıyor muydu bilmiyorum ancak sanırım artık uygulama (application) sahipleri sayfalarına reklam alabiliyorlar ki, bu yenilik bence muazzam. Düşünsenize, tutan bir uygulama milyonlarca kişi tarafından kullanılıyor ve buradan gelecek reklam gelirinin boyutu ne düzeyde olur. Bu destek bence özellikle de Facebook'un içinde ayrı bir mekanizmanın kendi kendine işleyecek olması açısından önemli çünkü artık böylelikle uygulama yapanlar, daha dikkatli olacak ve rekabet artacak. Çok daha kaliteli uygulamalarla karşılaşmamız, fazla uzun sürmeyebilir.
Benim gözümden Facebook'un yeni tasarımını yukarıda okudunuz. Mutlaka sizin de bir kullanıcı olarak hoşunuza giden veya gitmeyen noktaları olacaktır. Ancak Mark Zuckerberg ve ekibi böyle uygun gördü ve biz de sanırım zamanla alışacağız.