11 Temmuz 2008 Cuma

Online harddisk Rapidshare.com

İlk kez Rapidshare'i kullandığım günden bu yana yıllar geçti ve bu süre zarfında Rapidshare.de, Rapidshare.com oldu ve günden güne büyümeye devam etti. İnternette biraz fazla zaman geçiren, video, müzik, program indirmiş hemen herkes Rapidshare'i bilir çünkü tüm forumlarda ve bazı web sitelerinde dosya paylaşım için başvurulan ilk kaynak Rapidshare'dir.
Aslında sebebi çok basit; belli bir ücret ödenerek alınan kısıtlı web alanlarına (hosting) dosya yüklenerek alanı boş yere doldurmaktansa hızlı, kolay kullanılabilir, herkesle paylaşma imkanı olan bir sistemi kullanmak her zaman daha caziptir. Rapidshare ilk çıktığında oldukça farklı bir konseptti. Ancak site sevilmeye başlanınca rakipler hemen ortaya çıktı. Megaupload belki de Rapidshare'in en büyük rakiplerinden birisi olarak gösterilebilir. Rapidshare yarattığı vizyonla resim upload sitelerine de ilham kaynağı oldu. 2002'de yayın hayatına başlayan Rapidshare'in, 2003'de açılan Imageshack.us'a örnek teşkil ettiğini düşünüyorum çünkü Imageshack de, Rapidshare gibi dosya upload etmek için yaratılmış bir site ancak tamamen resim konusunda hizmet veriyor.
Rapidshare Alman kökenli bir web sitesi ve İsviçre üzerinden yönetiliyor. Önceleri Rapidshare.de olarak hizmet verirken artık Rapidshare.com üzerinden yayın hayatına devam ediyor (Rapidshare.de hala yayında ancak şirket Rapidshare.com'a yatırım yapıyor).
Rapidshare'in gelir modeli ise tamamen premium üyelik için alınan ücretler üzerine kurulu. Premium üyelerin 5 gün içinde 50 gb a kadar istedikleri zaman dosya aktarım hızında kısıtlama olmadan download edebiliyor. Ücretsiz olarak ise 1 saatte maksimum 100 mb a kadar download'a izin veriliyor ve download etme hızı 64 kb/sn ile sınırlanıyor. Burada dikkat edilmesi gereken nokta Rapidshare'in kullanıcılarını reklamlara boğmadan sadece üyelik ücretinden gelirini sağlaması.Halbuki rakipleri bol bol reklam geliri sağlıyorlar. Reklam geliri hem sürdürülebilir değildir, hem risklidir, hem de kullanıcıları rahatsız eder. Bu bakımdan Rapidshare'i bu yöndeki kararından dolayı kutlamak gerekir.
Aslında Rapidshare'in dolaylı rakibi olarak Gmail'i görüyorum. Gmail başından bu yana hep e-posta hesabı için verdiği geniş alan ile ün kazandı. Yahoo'nun 20 mb, 100 mb ile sınırladığı e-posta hizmetlerine nispet yaparcasına Gmail 2 gb ile hizmet vermeye başladı ve hergün bu alanı arttırdı. Buna karşın Yahoo e-postada alan sınırlamasını kaldırdı ancak yine de Gmail'ın bu ünü hala akıllarda yer etti.
Gmail'ın hızı ve alan genişliği düşünüldüğünde bir veritabanı gibi kullanılması hiç de yadırganmaz sanıyorum. Ben de Gmail hesabımı zaman zaman bu amaçla kullanıyorum. Rapidshare'in Alexa sonuçlarına göre dünyanın en çok ziyaret edilen 12. site olduğu düşünülürse oldukça büyük bir potansiyel Google'a göz kırpıyor denebilir. Gmail'a yapılacak bir eklenti ile veritabanı gibi kullanılmasına izin verilmesi ve Gmail'daki e-posta hesabına yüklenecek dosyaya bir link verilmesiyle dosyanın paylaşılmasına olanak tanınması kanımca Gmail'ı bir e-posta hizmeti açısından diğerlerinden bir adım öteye taşıyacaktır. Google'ın bu hizmetini Adsense ile birleştirerek sadece Gmail'ın kullanım oranını arttırmakla kalmayacak Adsense gelirlerinde de gözle görünür bir artış yaşanacaktır (Dosya adı veya formatıyla ilintili reklamlar).
İlk bilgisayarımda floppy disk sürücüm vardı. Sanırım yeni nesil bu floppy diskleri hiç tecrübe etmeden büyüyecek. 1.44 mb'lık disketlerde taşıdığımız dosyalardan 10 sene gibi kısa bir sürede binlerce gb lık online harddisklere geldiğimiz bugünlerde Rapidshare yerini her geçen gün sağlamlaştırıyor. Verilen kaliteli hizmet sonucunda da hakettikleri geri dönüşü alabildiklerini düşünüyorum.

Yararlanılan kaynak;
Wikipedia.org