7 Temmuz 2008 Pazartesi

B2B nedir? 'E-Ticaret'i nasıl yapılır?

Günümüz dünyasında teknolojinin en önemli getirilerinden birisi olan iletişim kolaylığı ve maliyet avantajı sınırları kaldırıp, küreselleştirmeyi kolaylaştırıyor. Firmaların fırsat kolladığı düşük maliyetlerde hammadde veya ürünlere ulaşmak artık internet ile çok daha kolay hale geldi. Kurumsal anlamda yapılan satışların büyüklüğü düşünüldüğünde internette bu sorunu çözecek siteler de kendilerini gösterdiler. Bazıları çok ünlendi, büyüdü; bazıları belirli bir sektöre hizmet verdi, adını bile duymadık. Ancak bu tarz sitelerin varlığı şüphesiz küreselleşen dünyada artan rekabeti bertaraf etmek isteyen tüm firmaların ilacı haline geldi. B2B E-Ticaret yapmanın düşük girdi maliyetleri, azalan stok miktarı, işlem maliyetlerindeki düşüş, hızlı teslimat, daha iyi müşteri hizmetleri gibi açılardan birçok faydası vardır.
B2B E-Ticaret sitelerinin dünyadaki en iyi örneği şüphesiz Alibaba.com'dur. Son yıllarda çok daha fazla adını duymaya başladığımız Alibaba.com, 2008 yılı içinde tam 23 milyon ziyaretçiye hizmet verdi. Alibaba.com genel olarak Çin iş dünyasını, dünya piyasasına sunmak amacıyla yapıldı. Aslında bu amacı Çin olarak değil Asya olarak belirtmemiz gerekebilirdi belki de ama Çin'in Amerika'ya kafa tutan dev ekonomisi ve sektörel bazda dünya piyasasındaki rolü sebebiyle Çin'i ayrı bir yere koymak gerekiyor sanırım. Zaten Alibaba.com ziyaretçilerinin %65'inin Çin'den olması da bize bu durumu kanıtlıyor.
Alibaba.com'da Çin ve diğer (maliyetin nispeten düşük olduğu) uzak doğu ülkelerinden dünyaya yapılan satışlar 2008'in ilk çeyreği itibariyle Alibaba'ya 680 milyon dolar gelir bıraktı. Alibaba için bu rakam geçen senenin aynı dönemine göre gelirlerinde %53.2 artış anlamına geliyor (daha detaylı bilgi için tıklayınız).
Türkiye'deki kısıtlı internet anlayışı B2B E-Ticaretin en büyük temsilcisi Alibaba.com'u da etkiledi. Türkiye'den bir firmanın Alibaba üzerinden yaptığı alışveriş sonrasında ödeme yapması ancak karşı firma tarafından herhangi bir ürünün gönderilmemesi sonucunda mahkeme tarafından Alibaba.com 1 ay süreyle (Şubat 2008 - Mart 2008) erişime kapatıldı. Bu noktada birkaç cümle ile Türkiye'deki yasaklara değinmek istiyorum. Artık tüm sorunlarımızı yasaklarla çözmeye başladık. Youtube'un aylardır, Türkiye'nin çeşitli yerlerindeki mahkemeler tarafından kapatılması zaten üzerinde uzun uzun düşünülmesi gereken bir durum iken, Alibaba üzerinden gerçekleşen bu olayda mahkeme nasıl olur da en mantıklı çözümün sitenin kapatılması olduğuna karar verir, anlam vermek mümkün değil. Sonuçta bu bir dolandırıcılıktır, bir dava açılır ve reel hayatta konu takip edilir. Çıkan bu problemin de faturasının Alibaba.com'a kesilmesi, Türkiye'deki internet ve online işlem anlayışının ne kadar geride kaldığının açık bir göstergesidir.
Sınırların kalktığı, artık ticaretin küreselleştiği bir ortamda internetin önemli rol oynaması kaçınılmazdı. Bildiğimiz bilmediğimiz (sektörel anlamda takip edemediğimiz için çok normal) birçok B2B E-Ticaret sitesi internette hizmet vermektedir. Umarım Türkiye'de de bu anlayış hızla gelişir ve Türkiye gibi genç bir endüstriye sahip ülke için de bir AliBaba ortaya çıkar.

Not: Bu yazıda geçen sene Hüseyin'le ortak hazırladığımız bitirme tezinden yararlanılmıştır.

Kaynak;

Alibaba.com
Wikipedia.org