Çapraz satış aslında bir nevi yapay zekadır. Site elinde bulundurduğu tüm verileri harmanlayarak sizin satın alma davranışınızı etkilemek istemektedir. Mesela, Amazon.com'a girdiniz. Justin Timberlake'in son albümünü buldunuz, sepete koydunuz. Bu esnada Amazon.com boş durmadı. Milyonlarca veriden oluşan veritabanını analiz etti ve sizin demografik (yaş, cinsiyet, meslek vs.) özellikleriniz ile benzer kişilerden Justin Timberlake'in son albümü alanları buldu ve onların aldığı diğer ürünlerden size uygun olabilecekleri sıraladı. Sonuç olarak Amazon.com size, sizin beğenebileceğinizi düşündüğü ürünleri gösterdi ve bir nevi satın almanızı etkiledi. Bu sistem, ilk bakışta çok kolay gibi görünse de (kodlar sağolsun) sistemin aslında çok daha derinlemesine incelenmesi gerekmektedir.

Türkiye'de IdeeFixe bu modeli az da olsa hayata geçirmiştir. Sitede bir kitaba tıkladığınız takdirde aşağıda 'Bu ürünü alanlar bunları da aldılar' başlıklı bir kısım göreceksiniz. Bu da aslında bir nevi çapraz satıştır.
Çapraz satış, yazılım geliştiricilerin sizin ne istediğinizi bulmaya çalışmasının bir diğer adıdır. Zahmetli, yorucu ve yaratıcılık gerektiren bir iş olduğu için, maliyeti yüksektir. Yine de, en optimum maliyetle, en optimum düzeyde yapılması online alışveriş sitesinin satışlarında gözle görülür bir artış sağlayacaktır.
Kaynak;
Clickz | Using Web Analytics to Cross-Sell
iMediaConnection | Cross-Selling Hazards