13 Haziran 2009 Cumartesi

Facebook'ta kullanıcı adı ve kişiye özel URL dönemi

Facebook profiliniz için bir link vermeyi denediniz mi daha önce bilmiyorum. Ben birkaç kez denemiştim ve gerçekten çok zor bir süreçti. Kendi adımı soyadımı aradığımda çıkan aynı isimli veya benzer isimli kişilerden kendimi bulmak ve bulduğum uzunca linki arkadaşıma göndermek gerçekten uğraştırıcı bir işti. Facebook hem bunun önüne geçmek, hem de kişilere gerçek anlamda birer Facebook kimliği kazandırabilmek adına facebook.com/kullanıcıadı uygulamasını başlattı. Uygulamayı başlatmadan önce profillerin ana sayfasında duyuru yaptı ve www.facebook.com/username linkine bir geri sayım sayacı koydu. Bu sayaç bu sabah itibariyle 00.00.00 ı buldu ve dünya üzerindeki milyonlarca Facebook kullanıcısı istediği kullanıcı adını başka birisi kapmadan almaya çalıştı.
Kendi ismimi almak için ben de bu süreyi takip ediyordum ancak demek ki fazla azimli değilmişim konuyla ilgili. Bu sabah olduğunu unutmuşum ve uyandığımda süreç başlamış, herkes kullanıcı adlarını kapışmaya başlamıştı bile. facebook.com/mert i almayı düşündüm ancak 5 harften kısa adlara izin verilmiyormuş. Ben de facebook.com/mertcanli yı aldım.
Bu noktada en can sıkıcı durum, aynı ad ve soyada sahip kişilerden sadece birinin bu adı ve soyadını kullanabilecek olması. Ad&soyad ikilisi dışında alınacak kullanıcı adları için yarış halen devam ediyor. İstedikleri kullanıcı adını almak isteyen insanlar, ellerini çabuk tutmak zorundalar çünkü 200 milyondan fazla üyesi olan Facebook'ta bunu gerçekleştirmek zaman geçtikçe zorlaşıyor.
Birkaç farklı noktaya da değinmem gerekiyor. Facebook, bu uygulamasıyla Myspace.com'un yaptığını yaparak kişiye özel bir URL oluşturma imkanı verdi. Böylelikle, Myspace'in yapıdan uzak, herşeye izin veren karmaşık sayfalarından ziyade, düzenli bir yapıda bir Facebook adresi edinmemiz MySpace'e karşı Facebook'un gücünü perçinlemesini sağlayacaktır. Ancak sırf belli kullanıcı adlarını alabilme adına fake hesaplar açılması da çok muhtemel. Gerçi Facebook bunu da düşünüp 9 Haziran'dan sonra açılan hesaplar için kullanıcı adı alınmasını yasaklamış durumda, bir müddet sonra herkese açık hale gelecek tabi. (Sanıyorum bu uygulamanın duyurusu 9 Haziran'da yapıldığı için bu tarih belirlendi). Ayrıca bu yeni uygulamanın teknik faydaları konusunda biraz haberdar olan kimseler, Facebook.com/kullanıcıadı linki ile Google'da öncelikli olarak indexleneceklerinin farkındalar ve sırf bu yüzden belki de önemli kişilerin ad ve soyadları, markalar ve diğer tüm önemli kelimeler bu kişiler tarafından alınmaya çalışılıyor.
Kısacası bence güzel bir uygulama oldu ve bu güzel uygulamanın yansımalarını bir süre sonra daha net bir şekilde gözlemleme fırsatımız olacak. Bakalım Facebook'a nasıl bir etki yaratacak.