17 Mart 2009 Salı

Tedarikçi bulmak için Panjiva.com

Tedarik zinciri yönetimi (Supply Chain Management) dünya üzerinde üretim var olduğu sürece en çok üzerinde kafa yorulan konulardan birisi olmuştur. Tedarik zinciri yönetimi, tedarikçilerin tedarikçilerinden başlayıp, tedarikçilere ve sonrasında şirketin kendisine (ya da fabrikasına) uzanan zincirin etkin bir şekilde yönetilmesi anlamına gelmektedir. Bu konuda birçok akademik yazı yazılmış, teoriler üretilmiş, yöntemler tanımlanmıştır ve kendi içinde oldukça geniştir.
Tüm bu üretim odaklı konulardan uzaklaşıp, sadece tedarikçinin nasıl seçildiği konusunda biraz düşünelim. Artık küreselleşen iş dünyasında sadece ülke içindeki tedarikçilerle değil, komşu ülkelerde veya dünyanın diğer ucunda bulunan tedarikçilerle bile çalışılabilmektedir. Bu durum, maliyetlerin düşmesini sağlamakla birlikte kendi içinde bazı zorluklar barındırmaktadır. Diğer zorlukların dışında, benim bu yazımda bahsetmek istediğim nokta, tedarikçinin seçimidir çünkü birçok tedarikçi hakkında objektif bilgi bulmak, hele ki bu firma yurtdışında, hiç görmediğiniz diyarların en ücra köşelerindeyse imkansıza yakındır.
FastCompany dergisinin bu ayki sayısında tanıtılan Panjiva'nın kurucusu da tam böyle bir durumda Panjiva'yı kafasında yaratmış. Patronu ondan çinde bir komponent tedarikçisi bulmasını istediğinde farketmiş böyle bir eksiği. Hiç bilmediği, görmediği küçük dünya Çin'de kendilerine uygun bir tedarikçi bulmanın çok zor olduğunu görünce MIT'den bir bilgisayar mühendisi arkadaşıyla Panjiva'yı kurmuş. Panjiva'nın diğer B2B sitelerinden farkı, bilgi kaynaklarının şirketlerin kendisinden ziyade kâr amacı gütmeyen kurumlar olması. Bu kurumların içinde odalar, ulusal güvenlik departmanı ve bazı ticari oluşumlar yer alıyor. Site içinde bilgilerin kaynağı belirtiliyor ve tedarikçi arayan şirketlerin belli bir tedarikçinin bilgilerini yorumlanması da yine şirketin kendisine bırakılıyor. Bilgilerin objektif olması ve çok daha geniş bir perspektifte sunulması Panjiva'nın önemini arttırıyor. Yazıda verilen bir örnekte, çalıştığı tedarikçinin başka bir işkolunda da hizmet verdiğini bir şirket Panjiva üzerinden öğreniyor ve bu anlamda daha etkin iş ilişkileri kurulabiliyor. Panjiva'nın yine aynı yazıda, şirket-tedarikçi arasında çöpçatanlık yapan bir websitesi olarak tanımlanabileceği de vurgulanıyor.
Panjiva, şu an için sadece amerikan şirketlerine hizmet veriyor ve bünyesinde Türkiye'den de tedarikçiler barındırıyor. Benim bu yazıyı yazmamdaki temel amaç ise, internetin ve web dünyasının ihtiyaçları görebilen herkese nimetlerini nasıl cömertçe sunduğunu göstermekti.