14 Mart 2009 Cumartesi

Google arama sonuçları konusunda artık bizim de fikrimizi alıyor

Çok önceleri bu fikir gelmişti aklıma ancak bazı muhtemel sorunları sebebiyle hayata geçirilmesi konusunda bazı tereddütlerim vardı. Bildiğimiz gibi Google'ın tüm hizmetlerinden Gmail hesabımızla yararlanabiliyoruz. Böylelikle Google bizi bu hesabımız sayesinde tanıyabiliyor ve bize özel öneriler getirebiliyor. En güzel örneklerinden birisi Youtube'daki önerilen videolar. Gerçekten çok iyi çalıştığını düşünüyorum çünkü siteye her giriş yaptığımda Youtube gerçekten ilgimi çekecek videoları bana gösteriyor.
Bu konu aslında Web 3.0'da da irdeleniyor. Web sitelerinin bizim tam olarak neyi istediğimizi anlamaya çalışması ve bu analize göre bize sonuçlar göstermesi Web 3.0 anlayışının bir parçası olarak daha önce tanımlanmıştı. Amazon.com'un, çapraz satış yöntemiyle diğer kullanıcıların sizin istediğiniz ürünü aldıktan sonra tercih ettiği diğer ürünleri size göstermesi aslında bu anlayışa benzese de, Amazon.com sizi tek başınıza tanımlamaktan ziyade, bir kümeye dahil ederek o kümenin ilgi alanını belirleyip size bu doğrultuda içerik sunuyor.
Google ise zaten birçok hizmetinden yararlandığınız için sizi çok daha iyi tanımlayarak size özel içerik gösterebiliyor, tabi onlar için daha da önemlisi daha ilintili reklamlar ile reklam kampanyalarının etkinliğini arttırabilmek. Bu yazımda bu konuya değil de bir başka konuya Google'ın asıl yaptığı işe değineceğim.
Dün, Google'da arama yaparken (global versiyonunda) arama sonuçlarının yanında bir ok ve bir çarpı işareti gördüm ve hemen kafamda küçük bir ampul belirdi (masum olan ampullerden). Acaba dedim, düşündüğüm şeyi mi hayata geçirmiş Google. Sonra farkettim ki Gmail hesabıma giriş yapmışım ve Google Toolbar'da Gmail hesabım açık görünüyor. Bu demek oluyor ki, benim Gmail hesabımdan Google beni tanımlıyor ve benden bu hesap dahilinde yaptığım Google aramalarını değerlendirmemi istiyor. Eğer Gmail hesabınız açık değilse (veya Google'daki herhangi bir hesabınız), bu değerlendirme düğmelerini göremiyorsunuz. Aşağıdaki ekran görüntüsünden nasıl göründüğünü inceleyebilirsiniz (arama olarak Ronaldinho Goals yazdım)

Gördüğümüz gibi Google artık bize sonuçların bizim için ne kadar uygun olduğunu soruyor. Böylelikle gereksiz gördüğümüz sonuçları Google'a bildirerek, bir sonraki aramalarda benzeri gereksiz sonuçlardan arınmış oluyoruz. Ancak tabi bu sistemin göründüğü kadar kolay işlemeyeceği bir gerçek. Sonuçta manipule edilmeye çok açık bir fonksiyon ve bizim yapacağımız tercihlerin diğer kişilerin sıralamalarını etkileyip etkilemeyeceği, etkileyecekse ne oranda etkileyeceği de önemli birkaç nokta. Bu zamana kadar Google bize en iyi sonuç vermek için spam web siteler yapan webmasterlarla savaşıyordu. Onların, algoritmasını çözmemesi için elinden geleni yapıyordu ki gereksiz siteler üst sıralarda çıkmasın. Aksi takdirde Google'ın güvenilirliği ve etkinliği sorgulanır hale gelecekti. Bu uygulamanın, Google'ın algoritması üzerine bir kullanıcı etkisi olarak ekleneceğini, bu eklemenin manipule edilmesinin engelleneceğini düşünüyorum. İyi yönetilirse, gerçekten faydalı bir uygulama olacağı kanısındayım. Şu anda global sitede denendiğini ve başarılı olması halinde lokal bazda da bu uygulamanın entegre edileceğini sanıyorum. Bakalım, başarısını bekleyip göreceğiz.

Ekleme: Google bu hizmeti Kasım ayında yayınlamış. Konuyla ilgili Google'ın resmi blog'undaki yazı için;
SearchWiki: make search your own