30 Ağustos 2009 Pazar

Nedir bu Twitter denen meret?

Birkaç senedir Twitter'ı her duyduğumda, gördüğümde sorduğum soru tam olarak başlıktaki gibiydi; Nedir bu Twitter?
Twitter, internette aslında teknik olarak çok kolay ancak işleyiş olarak farklı bir model oluşturdu ve milyonlarca internet kullanıcısını bu modelin bir parçası yaptı. Modelin teknik olarak basit olmasının sebebi, kodlama açısından ve içerik açısından çok komplex olmaması. İşleyiş, insanların 140 karakterle o anda yaptıkları şeyi veya paylaşmak istedikleri şeyi Twitter'da yazması ve takipçileriyle paylaşması üzerine kurulu.
Bu işleyiş, Facebook'tan tanıdık gelecektir hepimize. Orada da status kısmına istediğimizi yazıp arkadaşlarımızla paylaşabiliyoruz. Twitter'daki farklılık, paylaştığınızın Twitter üzerinden yapılan aramalarda çıkmasına olanak tanınması. Bu noktada biraz düşünmek gerekiyor, ki Twitter'ı Twitter yapan da tam olarak bu nokta.
Marketoloji'de Berna'nın Twitter'la ilgili yazdığı yazıda Twitter kurucularından Evan Williams'ın Ted.com'daki sunumunu izledim. Kendisi de tam olarak şu jargonu kullanıyor; real time events (gerçek zamanlı olaylar - doğrudan çeviri saçma oluyor, farkettim). Real time events ten kasıt aslında, kişilerin o anda çevrelerinde olan olayları Twitter'da paylaşması ve diğer tüm kullanıcıların bu kullanıcılar vasıtasıyla olaylardan en kısa sürede haberdar olması ve detayları öğrenmesi. Evan Williams'ın konuşmasından anladığım kadarıyla, aslında basit olarak o anda yapılanların paylaşılması amacıyla kurulmuş olan Twitter, ilginç bir şekilde çok daha faydalı ve önemli bir göreve hizmet etmeye başlamış. Aslında bu nokta keşfedildiğinden beri, birçok haber sitesi Twitter hesabı açarak buradan okuyucularıyla gelişmeleri paylaşmaya başladı. Ünlüler, bireyler, televizyon programları ve birçok kişi ve kuruluş Twitter'ı anlık iletişim aracı olarak kullanmaya başladı. Bu durum virütik bir etki yaratarak insanlar arasında hızla yayıldı.
Mikroblog olarak da bilinen bu işlevselliğiyle Twitter tüm dünyada kendisine büyük bir kitle kazanmasına rağmen henüz Türkiye'de çok popüler değil. Birçok mecrada ismini duysak da kullanım oranı açısından çok yüksek olmadığını söyleyebiliriz. Bu durum büyük ihtimalle önümüzdeki aylarda veya birkaç yıl içinde değişecek, Türkiye'deki internet kullanıcıları Twitter'ı daha yoğun olarak kullanmaya başlayacaklar. Ancak bu noktada Facebook'un FriendFeed'i satın almasını atlamamak gerekiyor, çünkü bilindiği gibi Facebook'un Türkiye'de muazzam büyüklükte bir kitlesi var ve bu kitleye FriendFeed alışkanlığı elde ettirilir ise, insanların FriendFeed varken Twitter kullanması olası olmayabilir.