8 Nisan 2008 Salı

Yahoo ve diğerleri

Yahoo, Microsoft'un verdiği 3 haftalık süreyi tabir-i caizse umursamayarak, teklifi yeniden red etti. Yahoo'dan yapılan açıklamada teklifin düşük olduğu belirtildi. Ancak hissedarlar hala tedirgin, Yahoo'nun geleceğinden şüpheli ve Microsoft'un bu baskısı sonuçsuz kalırsa Yahoo, alacağı kararları iki kere düşünmek zorunda kalacak.
Yahoo bildiğimiz gibi şu anda en iyi e-mail hizmeti veren sitelerden birisi. Ancak popüleritesi sadece e-mail hizmetinden kaynaklanmıyor. Son yıllarda birçok alanda hizmet veren bir platform haline geldi. Haberler, finans sayfası, oyunları, messenger ı ve diğer tüm yan hizmetleriyle son yıllarda dünyanın en çok ziyaret edilen ilk 3 sitesi arasında yerini korudu.
Bu noktada düşünülmesi gereken aslında, Web 2.0'ın bu denli yaygınlaştığı, kullanıcıların internette daha fazla "var olmaya" başladığı bu dönemde Yahoo'nun
yeri garanti mi? Ya da başka bir deyişle, Yahoo'nun sunduğu bu hizmeti ve daha fazlasını sunacak bir platform ortaya çıkamaz mı? Kanaatimce, önümüzdeki yıllarda Yahoo'nun koltuğu sallanacak. Yahoo denince rakiplerinden Google, dolaylı rakiplerinden Microsoft (MSN, Hotmail, Live, Facebook) gibi dünya devleri akla geliyor. Kıyasladığımızda ise iki büyük devi de domine eden belli ürünleri veya özellikleri var. Mesela Google, arama motorunda rakipsiz, daha iyisi şimdilik yok ve bu özelliğini bir kaldıraç etkisi olarak kullanarak birçok alana yatırım yapabiliyor. Microsoft ise Windows ve Office gibi dünyanın büyük kısmının hergün kullandığı ürünleri satıyor. Bu özelliğiyle ayakları yere sağlam basıyor da diyebiliriz.
Durum böyle olunca Yahoo, yerini sağlamlaştıracak bir gücü elinde bulundurması gerekiyor. Şimdiye kadar bu güç e-mail gibi görünse de önümüzdeki yıllarda kullanıcıların interneti daha yoğun kullanmaya başlamalarıyla birlikte kişiler e-mail adreslerini değiştirebilir, farklılaştırabilirler. Aslında bu noktada belirtmek gerekir ki, Gmail ve Hotmail ne kadar yatırım yaptılarsa Yahoo'yu yerinden edemediler. Hotmail'dan ziyade Gmail bu konuda Yahoo için daha ciddi bir rakip olarak görülüyordu ve ilk defa sağladığı yaklaşık 2 gb alan ile aslında ayak seslerini duyurdu. Nedendir bilinmez, ister kullanım açısından ister kalite açısından, ister Google'ın yeterince yatırım yapmaması diyelim adına, Gmail bir türlü istenilen seviyeye ulaşamadı. Nitekim, Gmail logosunun yanında hala Beta yazıyor, henüz tümüyle yayına geçmedi.
Gmail önümüzdeki yıllarda pazarda daha etkin hale gelir mi, Google Gmail'a yatırım yapar mı, bekleyip göreceğiz. Ancak Google veya bir başkası Yahoo'nun elindeki bu gücü alabilir ve Yahoo geriye dönüp baktığında Microsoft'un teklifine yaptıları reddi bir pişmanlık olarak görebilir.