25 Mart 2008 Salı

Google' ın son yenilikleri

Google, adından sık sık söz ettiren internet dünyasının en büyük devlerinden biri (aslında en büyük devi desek yanlış olmaz). Son aylarda piyasalarda Google'ın hisse senetleri üzerinde oluşan baskı ve gözlenen düşüşler akıllarda soru işareti bıraktı. Acaba Google, güç mü kaybediyor?
Bu sorunun cevabı aslında, tek yönlü olarak "Evet" veya "Hayır" değil kanımca. Çünkü bazı yönlerden eleştirilebilir, ki bu noktalar güç kaybına yol açabilir; bazı yönlerden ise takdir edilebilir.
Son günlerde dikkatimi çeken ve okuduğum yazılarda gördüğüm bazı noktaları sizinle paylaşmak istiyorum.
Öncelikle Adsense konusunda ciddi mesafe kat edildiğini söyleyebilirim. Adsense'lerde artık video ve resim içeriği de kullanılabiliyor. Buradan, tüm bu formatlara ve detaylarına ulaşabilirsiniz.
Ayrıca artık zaman zaman Adsense'lerde navigasyon butonu görebiliyoruz. Aşağı ve yukarı tuşlarına basarak farklı reklam içerikleri görüntülenebiliyor. Bu ve bunun gibi yenilikler Adsense gibi nispeten Adwords'e göre güçsüz bir aracı daha etkili hale getiriyor.
Ancak bir noktaya Google'ın daha çok dikkat etmesi gerektiğini düşünüyorum; içeriğe ilintili Adsense gösterme. Bu sorun, bazen ciddi anlamda göze çarpıyor. Mesela sitenin içeriğinde herhangi bir şekilde çiçekten, botanikten bahsedilmiyorken, çiçekçi reklamı çıkabiliyor. Böyle olunca Adsense tıklama oranları düşüyor, etkinliği azalıyor.
Google ile ilgili bir diğer gelişme ise arama sonuçlarından arama yapabilme özelliği. Bu özellik sanırım henüz Türkiye'de kullanılmaya başlanmadı. Böylelikle, örneğin Google'da mp3 çalar arattığımızda çıkan sonuçlarda HepsiBurada için de bir arama kutusu çıkabilecek.
Tüm bu yeniliklerin dışında Google'ın aslında kaliteyi koruması adına en çok odaklanması gereken noktanın spam siteleri içeriğinden çıkarması olduğunu düşünüyorum. Özellikle bazı kelimelerde çıkan sayfalarca boş site Google'ın bu konuda yeri geldiğinde ne kadar çaresiz olduğunu gösteriyor. Boş sitelerden kastım, içeriğinde aratılan kelime (veya kriter) ile ilgili birşey olmayan, sadece SEO yapılarak üst sıralara çıkarılmış siteler. Bazen bu kuru kalabalıkla uğraşmak gerçekten can sıkıcı olabiliyor. Bu konuyla ilgili aklıma gelen şimdilik en mantıklı çözüm, "şikayet et" butonu konması. Ancak mevzu bahis durumun milyonlarca siteden oluştuğu düşünülürse durumun operasyonel açıdan oldukça külfetli olacağı aşikâr. Geriye sadece Google mühendislerine güvenmek kalıyor.
Bu değişimler tabi ki radikal değişiklikler değil. Küçük ama faydalı bu değişimlerin sonuçları belki hisse senetlerine doğrudan yansımayabilir. Ancak gerçek şu ki, Google hergün daha iyi olmaya çalışıyor.

Konuyla ilgili;
Techcrunch | Google Offers Secondary Search Boxes