11 Ocak 2008 Cuma

Haber sitelerinde rekabet

Taksim'de birkaç aydır Milliyet.com.tr'nin gün içinde görüntülenen sayfa sayısını gördüğümüz büyük bir billboard bulunmakta. Bu aslında bize haber siteleri arasındaki rekabetin ne kadar kızıştığını gösteriyor.
Türkiye'deki internet kullanımında haber sitelerinin büyük yer kapladığını düşünürsek aslında rekabetin bu kadar çetin geçmesini anlayabiliriz. Bahsedilen rakamlar günlük milyonları aşan tekil (unique) ziyaretçi, ve tabi ki gazeteleri cezbeden reklam gelirleri. Durum böyle olunca tüm haber siteleri yenilik üstüne yenilik getirdiler sitelerine. Emlak, kadın, kariyer, eğitim, blog, resim ve video galerileri vs. Aslında bu ve benzeri girişimler kullanıcı adına olumlu karşılanabilecekken, durum öyle bir hal aldı ki haber siteleri artık haber değil, nabza göre şerbet vermeye başladılar. Hatırlarsanız 21 Haziran 2007'de Fatih Çekirge tarafından kaleme alınan basın açıklamasında "hürriyet adı doğru haberciliğin, tarafsız ve önyargısız haberciliğin, insana saygının sembolü olmuştur...
teşhire dayanan foto-galeri çizgisinin aynı zamanda habercilikte ilgisi olmadığını düşünüyoruz." ifadeleri yer almıştı. Ancak bugünlerde incelediğinizde foto galeri sayfalarının hala hürriyet.com.tr bünyesinde yer aldığını göreceksiniz. Bu açıklama da en az foto galeriler kadar ziyaretçi çekmeye yönelik pazarlama stratejisi. Artık gazete sitelerinin tarafsız haber mecrasından internet platformuna dönüşmeye başladığı söylenebilir(bazı istisnalar dışında).
Alexa'dan 4 büyük haber sitesinin grafiklerini inceleyelim.

Görülüyor ki, Doğan Medya'nın iki devi Hürriyet ve Milliyet yüksek oranda korelasyon ile zirvede yalnız. Ntvmsnbc,InternetHaber ve Habertürk ise bu iki sitenin çok arkasında.
Tasarım açısından ise Ntvmsnbc.com'un üstünlüğü göze çarpıyor. Diğer tüm siteler dağınık bir görüntü sergilerken, Ntvmsnbc.com daha derli toplu, yeteri kadar flash, yeteri kadar ajax, yeteri kadar html kullanılmış izlenimi veriyor. Ancak özellikle de interneti kullanan geniş kitleler göz önünde bulundurulduğunda içerik hepsinden daha önemli olduğu için Ntvmsnbc.com'un bu avantajı pek fazla kullanamadığını söyleyebiliriz. Yine de Hürriyet, Milliyet, Habertürk ve Internethaber sitelerinin pazarda kendine hedef olarak gördüğü kitle ile Ntvmsnbc'nin hedef gördüğü kitle biraz daha farklı olduğu için iki grubu kendi içlerinde değerlendirmemiz daha doğru olur diye düşünüyorum.