14 Ocak 2008 Pazartesi

Dünyanın en popüler sitesi; Yahoo!

Google, Facebook, Youtube, Msn gibi devlerin arasından sıyrılan ve en tepeye yerleşen siteden bahsetmek istiyorum bugün. Yahoo! 1995'te Stanford Üniversitesinden mezun Jerry Yang ve David Filo tarafından kuruldu. 2000'lerdeki internet balonun patlamasından etkilenmeyerek günümüze kadar başarıyla varlığını sürdürdü. 12 yıllık serüvenin aslında iki amiral gemisi e-mail hizmeti ve arama motoru. Her ne kadar Google arama motoru pazarının tartışmasız lideri olsa da Yahoo, bir internet platformu olarak ayda çektiği yüz milyonlarca kullanıcı sayesinde arama motorundan ciddi kârlar elde etmektedir. Yahoo! mail, games (oyunlar), news (haberler) gibi sıradan bir internet kullanıcısının ihtiyaç duyabileceği herşey Yahoo! bünyesinde mevcut.
Yahoo özellikle son yıllarda Google ile kıyasıya rekabet içinde. Aşağıdaki grafikten de görülebileceği gibi Google son aylarda arayı iyice kapatmış görünüyor. Yakın gelecekte Google Yahoo'yu geride bırakabilir.

Yahoo'nun iki ana gelir kalemi mevcuttur. İki kalem de tek bir çatıda toplanmaktadır; reklam. Bu kalemlerden birisi arama motorudur. Tıpkı Google adwords gibi Yahoo da arama sonuçlarının sağ kısmında ödemeli reklamlar göstermektedir ve tıklama başına ücret almaktadır. Sistem tümüyle Adwords ile aynı olmayabilir. Ancak görünüm ve gelir kalemi açısından büyük benzerlikler gösteriyor.

Yahoo'nun bir diğer gelir kalemi ise anasayfa ve alt sayfalarda gösterilen reklamlar. Banner şekilde ve flash olarak hazırlanmış bu reklamlar yerel olarak da değişmektedir. Örneğin, Türkiye'den bir ip ile Yahoo mail a girmiş bir kişi türkçe banner görmekte iken, diğer ülkelerde bu reklamlar farklı dillerde ve farklı içerikte gösterilmektedir. Ayrıca bazı kısımlarda sponsorluklar da bulunmaktadır( Yahoo News kısmında Scottrade'i görebilirsiniiz). Bu reklam ve sponsporluk anlaşmaları şüphesiz sayfa görüntüleme sayısı ile bağlantılı olarak yapılmakta ve ödenen meblalar bu çerçevede belirlenmektedir. Ancak özellikle son yıllarda Ajax'ın web sitelerinde aktif olarak kullanılması bu durumu biraz etkiledi. Yahoo da bu durumdan etkilenen sitelerin başında geliyor. Sitede bazı kısımlar Ajax kullanılarak kodlanmış. Durum böyle olunca, sayfa yenilenmeden yapılan işlemler sonucunda sayfa görüntüleme etkilenmekte ve rakamlar bu doğrultuda değişmektedir. Bu konu, Yahoo ve diğer tüm Ajax kullanılan siteleri olumsuz yönde etkilediğinden başta Interactive Marketing Bureau(İnteraktif Pazarlama Bürosu) olmak üzere bazı kurumlar ve siteler Ajax kullanılan sitelerde sayfa görüntüleme sayısının daha doğru saptanması üzerine çalışmalar yapmaktadır.
Yahoo Mail ise dünyada en çok kullanılan e-mail sağlayıcılarından birisidir. Kullanıcılar çok önceden aldıkları bu hesabı birçok kişi ile paylaştıklarından genelde değiştirmeyi düşünmemektedir (insanların cep telefonu numaralarını değiştirmek istememeleri gibi). Bu durum aslında Yahoo'nun en güçlü yönünü oluşturuyor. Zayıf yönü ise sanırım arama motorunda Google'a kaptırdıkları büyük dilim. Son yıllarda internetin büyük bir hızla genişlemesi sonucu ortaya çıkan 'ilintili ve verimli' sonuçlar veren arama motoru ihtiyacını Yahoo henüz karşılayamamış görünüyor. Ayrıca son yılların en popüler web girişimlerinden olan, sosyal ağ pazarında da Yahoo henüz kendine sağlam bir yer edinemedi. (Google -> Orkut.com; Microsoft ~küçük hissedarı da olsa~ -> facebook). Yahoo'nun değerlendireceği fırsat ise sadık kullanıcıları. Bu kullanıcıları biraz daha ücretsiz içeriğine yönlendirip, reklam üzerinden kâr elde etmeyi amaçlar ise Google karşısında daha sağlam durabilir. Tehdit ise hiç şüphesiz Google ve Google'ın Yahoo'nun güçlü olduğu noktalara saldırma olasılığı (Gmail gibi.)
Şimdilik Yahoo internetteki liderliğini görkemli bir şekilde yaşamakta. Ancak bu avantaj nakite çevirilemediği sürece çok fazla bir anlam ifade etmiyor maalesef.

Kaynak;
Wikipedia.org
Alexa.com
WebProNews | Yahoo's Worth Called Into Question