8 Mart 2008 Cumartesi

Online alışveriş mi, açık arttırma mı?

Online alışveriş ve açık attırma belki de internet dünyasının Galatasaray-Fenerbahçe' si gibidir. Dünyadaki iki önemli temsilcisi Amazon.com ve Ebay.com iken, Türkiye'de bu ikiliyi HepsiBurada.com ve Gittigidiyor.com olarak tanımlayabiliriz.
Online alışveriş sitesi, doğrudan ticaret yapar. Toptancılardan ürünleri alır (kimisi stok tutar, kimisi tutmaz), son tüketiciye online olarak satar ve kargo şirketleriyle ürünü teslim eder. En önemli gelir kalemi ise şüphesiz sattığı ürün üzerinden elde ettiği kârdır.
Açık arttırma sitelerinin ise içeriğini tümüyle kullanıcılar oluşturur. Kullanıcılar, sitede listeledikleri ürünler için bir alt limit belirler bu limit üzerinden diğer kullanıcılar ürüne fiyat biçer. Belli bir zaman aralığındagerçekleşen bu açık arttırma süreci, süre dolduğunda kapanır ve son fiyattan satış gerçekleşir. Aynı zamanda yine tüketicinin belirlediği bir "şu anda satın al" (Buy it Now) fiyatı ile kullanıcılar ürünü anında bu bedeli ödeyerek satın alabilmektedir. Açık arttırma sitelerinin gelir modeli listeleme ücreti ve satıştan komisyon üzerine kuruludur. Diğer yan gelirler (reklam vs.) de mevcuttur ancak bu iki kalem gelirin büyük kısmını sağlar.
Amazon.com ve Ebay.com'u baz alırsak, bu iki site doğrudan rakip olmamasına rağmen (aynı site yapısı ve gelir modeli olmamasına rağmen), ikame siteler olduğu için aralarında dolaylı bir rekabet mevcuttur.
Ebay, 2005 yılına kadar Amazaon'a göre nispeten daha ayakları yere basan web girişimi olarak görünse de son yıllarda Amazon'un Ebay üzerinde hatrı sayılır bir üstünlüğü bulunmakta. Kullanıcılara ellerindeki ürünleri satma fikri güzel görünse de, düşündüğümüzde bir yılda sattığımız, satmak istediğimiz veya ikinci el aldığımız, almak istediğimiz ürünler ile internetten satın alabileceğimiz sıfır ürünler arasında ciddi bir pazar farkı oluşuyor. Tabi, bu kriterleri değerlendirirken, Ebay'in nispeten daha az rekabetin olduğu ikinci el ürün satışı pazarında, Amazon'un ise fazlasıyla rekabetçi, reel hayatta da rekabetin kıyasıya yaşandığı bir pazarda olduğunu göz önünde bulundurmamız gerekiyor. İnternet önümüzdeki yıllar içinde ticarette daha etkin bir rol oynayacak. Ayrıca, bilgisayarın insanların hayatındaki yeri ve geliştirilen güvenlik önlemleri, internetten yapılan satışlara önemli etki yapacağı aşikâr. Bu gelişmeleri daha iyi değerlendirecek olan site ise bu iki site arasından Amazon.com olacaktır. Ebay her zaman markasıyla ve edindiği konumla en kârlı sitelerden olabilir ancak Amazon.com'un önünün daha açık olduğunu düşünüyorum.

Yararlanılan kaynaklar;
Wikipedia.org
Amazon vs. eBay: Battle of the Online Auctions