31 Ocak 2008 Perşembe

Fiyat karşılaştır, satın al: Tio.com.tr

Tio, online bir fiyat karşılaştırma ve alışveriş sitesi. Geçtiğimiz günlerde bir dönem yoğun reklam kapmanyası yaparak adını duyurmayı nispeten başardı. Tio, bir Teknoloji Holding projesi olarak hayata geçirildi. Teknoloji Holding, Tio gibi 'yaratıcı' projelere finansman sağlıyor ve projeyi hayata geçiriyor. Teknoloji Holding'in bu programının (yaratıcı projeleri hayata geçirme programı) adı Embrio olarak konmuş. Aslında projenin doğması, büyümesi gibi kavramlar düşünüldüğünde Embrio güzel bir tanımlama olmuş.
Tio'dan bahsedelim isterseniz biraz da. Tio'nun çalışma mantığı aslında tüm webdeki fiyatların karşılaştırılması değil, üye mağazaların bir üründeki fiyatlarının karşılaştırılması üzerine kurulu. Belli ücretler ödeyerek yıllık abone olan mağazalar istedikleri ürünleri Tio'da sergiliyorlar ve Tio, site içinde yapılan aramalardan bu mağazaların ürünlerini tüketicilerine gösteriyor. Tabi ki, yapılan arama sonucunda en düşük fiyat tüketiciye gösteriliyor ancak daha yüksek fiyatlı olan mağaza da arama sonuçlarında görüntüleniyor.Bunun sebebi şu; ürünü en düşük fiyata satan mağaza en iyi hizmeti veren mağaza olmayabiliyor. Bu nedenle, mağazalara çeşitli yorumlar yapılıyor, puanlar veriliyor. Tüketiciler de bu yorumları ve sıralamayı dikkate alarak fiyatları kıyaslıyor ve ürünlere sipariş veriyor.
Sitenin tasarımı oldukça şık, özellikle de HepsiBurada'nın karışık anasayfası (her ne kadar anasayfada yenilikler yapıp tasarımda biraz da olsa sadeliğe gitseler de) düşünüldüğünde Tio, fark yaratacak bir görsellikle tüketicilerinin karşısına çıkmış. Sitenin kullanımı da oldukça kolay. Özellikle ürünlerin özelliklerine göre filtrelenmesi çok faydalı bir fonksiyon olmuş (biraz daha fazla filtre eklense daha da güzel olur aslında). Ancak bazı ürünlerde, örneğin birkaç laptopta ürün özelliklerini göremedim. Herşeyi güzel giden bu sitenin bu eksiği biraz canımı sıktı. Yine de yayın hayatına kısa bir süre önce başlamış bir site için bu bug (hata) ların yakın gelecekte düzeltileceğini düşünüyorum.
Özellikle de HepsiBurada'nın domine ettiği online alışveriş kulvarının rekabetten çok uzak olduğunu düşünüyorum. Ideefixe, D&R, Teknosa gibi siteler her ne kadar HepsiBurada'ya rakip gibi görünseler de, her biri belli bir alanda yoğunlaştığı için -kitap,cd,teknoloji ürünleri- HepsiBurada ile aynı kulvarda yarışmıyor. Bu sebeple Tio'nun, HepsiBurada'nın güçlü bir rakibi olmasını ümit ediyorum. Sonuçta rekabet her zaman tüketiciye yarar. Ancak Tio'nun zayıf yanını belirtmeden geçmeyelim. Tio'nun zayıf yanı, mağazaların Tio'ya ne kadar ivme kazandıracağı. Türkiye'de her ne kadar azımsanmayacak miktarda E-Ticaret sitesi bulunsa da, Tio bünyesine katılacak E-ticaret sitelerinin tüketicileri tatmin edecek rakamlara ve kaliteye ulaşıp ulaşamayacağını bekleyip göreceğiz. Bu konuda Tio'nun yoğun çaba sarfederek, sektörde iyi çalışan E-Ticaret siteleriyle anlaşması, Tio'yu bir online fiyat karşılaştırma ve alışveriş sitei olarak güçlendirecektir.